گزارش کارآموزی صنایع اتومبیل واحد کنترل هشدار دهنده

فهرست مطالب

فصل اول: معرفی واحد کنترل هشدار دهنده با ACU

واحد کنترل هشدار دهنده 1

آژیر با باتری پشتیبان 1

واحد کنترل قفل مرکزی 1

قفل خودکار 1

یابنده خودرو 2

یابنده خودرو 2

ورودیها 2

خروجیها 2

فصل دوم: وظایف واحد کنترل هشدار دهنده

مد یا حالت امنیتی خودرو 4

منوها با فهرست عناوین جهت راحتی راننده 4

اعلام خطاهای موجود در حین رانندگی 4

فصل سوم: شرح منوها و فهرستهای موجود در ACU 5

فصل چهارم: جعبه فیوزهای موجود در خودرو سمند 8

فصل پنجم: دسته سیم های موجود در خودرو سمند 12

فصل ششم: رنگ ها و کدهای استاندارد در خودرو سمند 13

فصل هفتم: قطعات تشکیل دهنده مدارهای ACU–کولر- قفل مرکزی و محل نصب آنها 23

فصل هشتم: تست برخی از قطعات تشکیل دهنده مدارهای ACU- کولر- قفل مرکزی 27

فصل نهم: شرح عملکرد مدار الکتریکی ACU 33

فصل دهم: نحوه عیب یابی برخی از عیوب مدارهای ACU- کولر- قفل مرکزی 37

متن لاتین42

ترجمة متن لاتين44
فصل اول: معرفی واحد کنترل هشداردهنده یا ACU

1-1- واحد کنترل هشدار دهنده یا ACU:

محل نصب این واحد در قسمت وسط جلو داشبورد (کنسول) میباشد و از طریق دو کانکتور 12 و 16 پینی سیاه رنگ به دو دسته خودرو متصل می گردد یک صفحه نمایش و یک صفحه کلید برای برقراری ارتباط بین کاربر (راننده) و واحد کنترل هشدار دهنده (ACU)در این واحد در نظر گرفته شده است

1-2- آژیر با باتری پشتیبان:

محل قرارگیری آژیر در اتاق موتور و برروی گلگیر سمت راست میباشد که توسط یک کانکتور 4 پایه سیاه رنگ به دسته سیم خودرو متصل گردیده است وظیفه آژیر مربوطه اعلام وضعیت های مختلف واحد کنترل هشدار دهنده مانند ورورد به مد یا حالت دزدگیر- خروج از مد دزدگیر- بوق فراموشی و است که این امر به وسیله تولید بوقهای متفاوت می باشد مثلاً در هنگام اعلام خطر سرقت با آژیر کشیدن ممتد- صاحب خودرو را مطلع می سازد

1-3- واحد کنترل فقل یا CLCU:

این قسمت که جعبه هماهنگ کننده یا فرستنده رادیویی نیز خوانده می شود در زیر قاب فرمان نصب شده و عمل باز و بستن درهای خودرو را به عهده دارد این حالت توسط دریافت سیگنالهای باز و بستن رادیویی- که از طرف فرستنده موجود بر روی ریموت کنترل (کنترل از راه دور) یا سوئیچ دستی خودرو که دارای کلید onو offاست منتشر می شود کلید onبرای بستن درها و وارد شدن به مد دزدگیر و کلید offبرای خروج از مد دزدگیر و باز نمودن درها در نظر گرفته شده است این قسمت دارای یک حالت قفل اتوماتیک نیز می باشد به اینصورت که اگر پس از گذشت 9 ثانیه از زمان باز شدن درها توسط ریموت کنترل هیچ کدام از درها باز نشوند دزدگیر دوباره فعال می شود

در واحد کنترل قفل مرکزی مواردی به شرح زیر موجود می باشند که عبارتند از:

1-4 قفل اتوماتیک یا AUTOLOCK:

هنگامی که سیستم در مد امنیتی و حفاظتی قرار دارد اگر کلید OFFرا بر روی سوئیچ دستی خودرو بفشاریم و درها باز نشود پس از 9 ثانیه درها به طور اتوماتیک قفل شده و مجدداً وارد مد امنیتی و حفاظتی خواهد شد در صورتی که قبل از اتمام 9 ثانیه از باز شدن قفل ها هر کدام از درها- در صندوق عقب با در موتور باز شوند عملAUTOLOCKانجام نخواهد شد

1-5- یابنده خودرو یا CARFINDER:

این عملکرد به منظور یافتن خودرو- پیش از باز کردن آن در نظر گرفته شده است اگر در هنگام فعال بودن سیستم امنیتی و حفاظتی کلید ONرا روی سویئچ دستی خودرو بفشاریم و خودرو در بردموثر فرستنده رادیویی قرار داشته باشد فلاشرها و تک بوق آژیر به منظور مشخص کردن موقعیت خودرو و تأکید بر فعال بودن مد امنیتی و حفاظت مشاهده و شنیده خواهد شد

1-6- ورودیها یا INPUTS:

در این سیستم- سنسورها و کلیدهای لادری و به عنوان ورودیها اطلاعات مربوطه را به صورت آنالوگ به واحد کنترل هشدار دهنده ارسال می کنند که این سیگنالها پس از دریافت توسط مبدلها آنالوگ به دیجتال یا A/D، به سیگنالهای دیجیتالی (مجموعه ای از 0 و 1) جهت تجزیه و تحلیل تبدیل می شوند مانند میکرو سوئیچ ترمز دستی- کلید لادری صندوق عقب- در موتور و

1-7- خروجیها یا OUTPUTS:

در این سیستم- آژیر- صفحه نمایش واحد کنترل هشدار دهنده و به عنوان خروجیهای ACUمورد پردازش قرار گرفت پیغامی متناسب با حالت مذکور به صورت سمعی و بصری بر روی صفحه نمایش یا به صورت بوق آلارم ظاهر می شود

نمائی از برد الکتریکی واحد کنترل هشدار دهنده

فصل دوم: وظایف واحد کنترل هشدار یا ACU

به طور کلی ACUدارای سه وظیفه می باشد که عبارتند از:

1-مد یا حالت امنیتی خودرو

2-منوها یا فهرست عناوینی که جهت راحتی راننده در نظر گرفته شده است

3-اعلام خطاهای موجود در حین رانندگی

2-1- مد یا حالت امنیتی خودرو:

هنگام فشردن دکمه onبرروی سوئیچ کنترل از راه دور خودرو واحد کنترل هشدار دهنده وارد مد امنیتی می گردد بهتر است این امر پس از ترک خودرو و بستن کامل درهای خودرو- در صندوق عقب و در موتور صورت گیرد در صورت باز بودن یا بستن ناقص درهای خودرو یا معیوب بودن یکی از کلیدهای لادری- پس از خروج از این حالت ابتدا کلید onو سپس کلید offبر روی ریموت کنترل فشرده شود سپس به رفع نقص اقدام گردد

از دیگر عوامل خطا هنگام قرار گرفتن در مد امنیتی- وارد شدن ضربه به خودرو می باشد این امر توسط سنسور ضربه که حساسیت آن در یکی از منوها قابل تنظیم است سنجیده می شود

2-2 منوها با فهرست عناوینی که جهتراحتی راننده در نظر گرفته شده است:

در صورت غیر فعال بودن سیستم امنیتی خودرو در ACUده فهرست تعبیه شده است که راننده جهت اطلاع از وضعیت خودرو خود در هر لحظه می توانند با تنظیم آنها وضعیت خودرو را چک کند که عبارتند از:

تنظیم دما

نمایش مسافت

ضبط و پخش پیام

ماشین حساب

روغن و فیلتر

تنظیمات رمز

تنظیم ساعت

تنظیم تاریخ

شوک سنسور یا سنسور ضربه

کنتراست یا شفافیت صفحه نمایش

2-3- اعلام خطاهای موجود در حین رانندگی:

در این قسمت خطاهایی که در هنگام روشن بودن خودرو ممکن است پیش آید توسط واحد کنترل هشدار دهنده اعلام می گردد برخی از این خطاهای ممکن عبارتند از: بالا بودن هر کدام از درهای خودرو- تمام شدن لنت ترمز- اتمام روغن ترمز- کاهش فشار روغن- عیب در سیستم شارژ و به طوری که هر کدام از موارد فوق که اتفاق افتد به صورت سمعی و بصری توسط صفحه نمایش دیجیتالی و آژیر که خروجیها می باشند اعلام می گردد

فصل سوم: شرح منوها و فهرست های موجود در ACU

 

دانلود کاراموزی در کارخانه صنایع اتومبیل

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *